סוגי צוואות בישראל

חוק הירושה בישראל חוקק בשנת 1965 והוא עוסק בירושות, צוואות ועזבונות. בחוק זה מופיעים סעיפים שונים אשר נועדו להסדיר בין היתר את הצורות השונות לעריכת צוואה, לקבוע מיהם יורשיו של אדם, לקבוע את התנאים לקבלת מזונות מתוך העזבון וסוגיות משפטיות נוספות הנכללות בתחום דיני צוואות וירושה.

בכל הנוגע לענייני צוואות, חוק הירושה מגדיר בצורה מפורשת מהן הצורות השונות לעריכת צוואה, כאשר המונח צוואה מוגדר בחוק כמסמך משפטי המיועד לצרכי הסדרת רצונותיו האישיים של המצווה בנוגע לאופן חלוקת נכסיו ורכושו לאחר לכתו מן העולם. בחוק מושם דגש גם על התנאים המקדימים במסגרתם היורשים יוכלו לממש את כתב הצוואה במסגרת בקשה לקיום צו צוואה.

על פי החוק, קיימות ארבע צורות צוואה שונות במסגרתן המצווה רשאי לערוך את צוואתו:

צוואה בכתב יד- צוואה זו מוגדרת בסעיף 19 לחוק הירושה ובמסגרתה המצווה ראשי לערוך את צוואתו בכתב ידו ולציין את יום עריכת הצוואה בראש המסמך.
צוואה בפני רשות- צוואה זו מוגדרת בסעיף מספר 22 לחוק הירושה והיא ידועה כיום כ-צוואה נוטריונית הנערכת בפני עו”ד העוסק ומתמחה בדיני ירושה וצוואות.
צוואה בעל פה- צוואה זו מוגדרת בסעיף 23 לחוק הירושה ובמסגרתה המצווה רשאי להשמיע את צוואתו בפני 2 עדים המנסחים עבורו את הצוואה ומעלים אותה לכתב ולאחר מכך מוסרים את הכתוב לרשם הירושה. סוג זה של צוואה איננו נפוץ כיום והוא שימש בעבר בעיקר לאנשים שלא ידעו קרוא וכתוב.
צוואה בפני עדים- צוואה זו מאפשרת למצווה לנסח את צוואתו בפני 2 עדים החייבים לעמוד בתנאים המקדימים הבאים: העדים מעל גיל 18 והם אינם נמנים בין היורשים בצוואה. מסמך הצוואה במקרה זה חייב לכלול את חתימת העדים ואת תאריך עריכת הצוואה.

צוואה נוטריונית

מבין כל ארבעת סוגי הצוואות המופיעות בחוק הירושה, הצוואה הנוטריוניות הנכללת תחת ההגדרה בחוק: צוואה בפני רשות, נחשבת כיום לצוואה הנפוצה והפופולארית ביותר בישראל. סוג זה של צוואה נערך בפני עו”ד ו/או נוטריון המתמחה בנושא, כאשר ניסוח כתב הצוואה ועריכתה נערך אף הוא על ידי עורך הדין ו/או הנוטריון. הידע המקצועי העומד לרשות עורך הדין המלווה את המצווה לאורך שלבי ניסוח ועריכת הצוואה, מבטיח למצווה שרצונותיו האישיים בנוגע לחלוקת הרכוש והנכסים העומדים לרשותו לאחר לכתו מן העולם, יתממשו באופן המדויק ביותר בהתאם לרצונותיו. כמו כן, סוג זה של צוואה מונע את היווצרותן של סוגיות משפטיות מורכבות וחילוקי דעות בעניין הצוואה בין היורשים.

להרשמה ללימודי משפטים וקבלת הצעת מחיר השאירו פרטים כאן

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן