עורך דין צבאי – מדוע משתלם להתמחות במסלול זה

על פי הנתונים, יש בישראל יחס של עורך דין לפחות מ- 150 אזרחים, מדובר ביחס הגבוה ביותר שקיים במדינות המערב. המספרים הגבוהים בתחום נוצרו כתוצאה מפתיחתן של מכללות למשפט ומסלולי לימוד משפטים במוסדות אקדמיים שונים, שאינם אוניברסיטאות, בשנות התשעים. אף על פי הניסיון להקשות על צעירים שמבקשים להירשם ללימודים בתחום, עדיין הוא מושך אליו סטודנטים רבים אשר לומדים אותו ומבקשים להשתלב בו בעתיד.

כידוע, עולם המשפט מחולק למסלולים שונים, בין היתר מסלולים אזרחיים ומסלולים פליליים. לצידם מצוי מסלול נוסף שהוא מעט שונה וכן ייחודי במובן מסוים לישראל, מדובר במסלול של המשפט הצבאי.

מאחר ולצבא יש מערכת משפט משלו, אשר עובדת בנפרד מהמערכת האזרחית או הפלילית, הרי עורך דין אשר רוצה לייצג נאשמים וחשודים במסגרת משפטים או דיונים אחרים, חייב להיות עורך דין צבאי. כלומר, הוא חייב להתמחות במסלול של משפט צבאי. יש להדגיש שמסלול זה קיים במדינות רבות בעולם, בישראל הוא מפותח מאוד בגלל המצב הביטחוני והעובדה שבישראל יש צבא קבע.

לפני שנסביר כיצד עובדת מערכת המשפט הצבאי, חשוב להדגיש, עורך דין צבאי הוא עורך דין שמוסמך לעסוק גם בתחומים אחרים, פלילי או אזרחי, אך בין היתר, הוא התמחה במשפט הצבאי והוא מוסמך לייצג נאשמים במשפט צבאי, חשודים בחקירות או בכל סיטואציה אחרת מול רשויות הצבא.

מי יכול לעמוד למשפט צבאי ובאיזה מצבים

המערכת הצבאית זכאית לשפוט חיילים בסדיר, קבע ומילואים וכן אזרחים עובדי צה”ל במצבים מסוימים. המערכת זכאית לשפוט את החיילים הן על עבירות שהם ביצעו במסגרת שירותם הצבאי או במסגרת הזמן בו הם השתייכו לצבא (למשל במקרה של חייל סדיר או קבע).

המשפט הצבאי, מתבסס על חוקים של הצבא, הוא מתבצע בבתי משפט צבאיים מול שופטים ששייכים לצבא. המשפט הצבאי, כולל עבירות פליליות (סמים, אלימות, מין, גניבות וכדומה) וכן עבירות ייחודיות לצבא, כגון, עריקות, נפקדות, בגידה, עבירות נשק, עבירות בזמן מלחמה, הפרת פקודה ועוד).

בשביל לייצג חשודים ונאשמים על עורך דין צבאי להכיר את המשפט הצבאי ולהיות מוכר כעורך דין בתחום זה, אחרת הוא לא יוכל לייצג את הלקוח. יש לציין, שאם אין לחשוד או לנאשם אפשרות לשכור עורך דין צבאיאו שהוא לא רוצה בכך, הוא יכול לקבל ייצוג מהסנגוריה הצבאית.

התמחות במשפט צבאי היא לא שונה מהתמחות במשפט רגיל, ישנם צעירים רבים שבוחרים להתמחות במסלול זה לצד מסלול התמחות נוסף, גם מתוך עניין והן מתוך הכרה שאם הם ירחיבו את מעגל ההתמחויות שלהם, הם יוכלו לייצג במסגרת עבודתם הרבה יותר חשודים ונאשמים. מן הסתם, זה ידרוש מהם לעבוד קשה יותר, אך מנגד, זה יעזור להם להגדיל את קהל הלקוחות שלהם בעתיד.

להרשמה ללימודי משפטים וקבלת הצעת מחיר השאירו פרטים כאן

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן