צו ירושה ומימוש העיזבון

על פי חוק הירושה, עזבונו של מנוח שנפטר יכול להתחלק בשתי צורות. אם המנוח ניסח צוואה מסודרת והשאיר אחריו את הוראותיו המדויקות, יחולק עזבונו בדיוק על פי הוראות אלו. במקרים בהם המנוח לא הותיר צוואה, העיזבון יחולק על פי הקבוע בחוק היבש- שם מפורטות דרכי החלוקה, כאשר היורשים העיקריים הם בן/בת זוגו של המנוח וצאצאיו. החוק מתייחס גם לקרובי משפחה בדרגות רחוקות יותר, כאשר החלק העיזבון קטן ככל שדרגת הקרבה נמוכה יותר.

על מנת להתחיל בתהליך חלוקת עיזבון, אחד היורשים החוקיים חייב להגיש באופן מסודר בקשה להנפקת צו ירושה. בקשה זו יכולה להיות מוגשת לשני גורמים-רשם הירושה האזורי או בית הדין הרבני הקרוב. חשוב לציין כי מדובר בערכאות משפטיות שונות עם התייחסות שונה לנושא הירושה. מי שבוחר להגיש את בקשתו להוצאת צו ירושה לבית דין רבני יטופל על פי הדין הרבני בו החלוקה היא אחרת. מי שיגיש את הבקשה לרשם הירושה, יטופל על פי החוק האזרחי.

צו ירושה הוא המסמך המשפטי המחייב הקובע את זכויותיהם של היורשים ואת חלקם בעיזבון המנוח. בלעדיו לא ניתן לממש את הזכות בעיזבון ויש לטפל בו בהקדם. הטיפול בבקשה להנפקת צו ירושה לוקח כחודשיים, כיוון שיש מספר שלבים שחייבים להתקיים על פי החוק.

כיצד מטפל רשם הירושה בבקשה להוצאת צו ירושה

הטיפול בבקשה להנפקת צו ירושה הוא מורכב ויש בו בדיקות מקדימות שחייבים לבצע. בשלב הראשון רשם הירושה מבצע בדיקה מקיפה כדי לוודא שזוהי הבקשה היחידה שהוגשה על שם המנוח. במקביל הוא מבצע בדיקה לגבי תקינותם של הטפסים והמסמכים הנלווים הנדרשים, בדיקת המידע שמילאו היורשים ווידוא מוחלט שאכן המנוח לא הותיר אחריו צוואה. כאמור, ברגע שקיימת צוואה לא ניתן להנפיק צו ירושה אלא יש צורך בהנפקת צו קיום צוואה.

לאחר כל הבדיקות, חייב רשם הירושה לפרסם מודעה בעיתונות היומית אודות קבלת הבקשה להנפקת צו ירושה. זאת מפני שהחוק קובע כי כל אדם רשאי להביע התנגדות למתן צו ירושה וזו הדרך שנבחרה על מנת ליידע את הציבור. אם יש מי שרוצה להתנגד למתן צו ירושה, עליו לעשות זאת בתוך שבועיים ממועד פרסום הבקשה. כאשר מוגשת התנגדות הנושא עובר לטיפול של בית משפט לענייני משפחה.

במקביל, מועברת הבקשה לצו ירושה למשרד היועץ המשפטי לממשלה לאישורה הסופי.הגשת הבקשה להנפקת צו ירושה יכולה להתבצע באופן עצמא

להרשמה ללימודי משפטים וקבלת הצעת מחיר השאירו פרטים כאן

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן